Document elaborat per Oliver Klein-Bosquet, Analista del Institut Internacional de Governabilitat (IIG) arran de les reflexions del Grup de Treball format per Anna Gual, Amor del Álamo, Susana Cordero, Daniel Cando, Nicolás Cortés i el mateix Oliver Klein-Bosquet.
Aquest document ha estat elaborat a partir de les “Conclusions de la Primera Jornada del Sector de Cooperació del PSC”, celebrada a Terrassa l’any 1998, i el “Document d’Orientació i de Debat sobre la Cooperació al Desenvolupament des del Món Local”, aportat per l’Anna Gual, Cap de la Secció de Solidaritat del Servei d’Integració Europea i Solidaritat de la Diputació de Barcelona. La intenció d’aquest document és transformar-se en un material de treball i reflexió dins de les properes Jornades de Cooperació organitzades pel PSC.
“On encara regna la fam és difícil de construir la pau”
(Willi Brandt)
Les polítiques de cooperació tenen com a última finalitat defensar el dret que tenen al desenvolupament totes les nacions del món a partir del recolzament a les seves pròpies iniciatives en la direcció de sortir del cercle viciós composat per pobresa, mal govern i atac indiscriminat al medi natural.
Només tenim Un Sol Món i tenim que començar a buscar alternatives als seus dèficit intentant pensar globalment.
La lluita contra la pobresa, el respecte als drets humans, la defensa de les estructures democràtiques, una economia i unes relacions comercials més solidàries i justes, han de ser condicions indispensables per a aconseguir el nostre anhelat desenvolupament global.
L’enfortiment d’aquests elements serà la base més sòlida per a construir unes polítiques de cooperació que han de contribuir a construir un món millor en el que la vida en el futur pugui ser garantida per a les nostres generacions futures, hi hagi pau entre els homes i harmonia en la seva relació amb el medi ambient.
I/ Introducció: Què hem aconseguit?
El principi de solidaritat internacional que regeix la cooperació al desenvolupament és un principi i una actitud que el PSC ha integrat en la seva forma d’ésser des de la seva fundació. Així doncs estem d’acord amb el fet de què totes les polítiques públiques sobre les quals pugui influir el nostre partit haurien d’integrar i considerar la solidaritat en el seu sentit més profund.
Després d’anys d’experiència en l’àmbit de la cooperació internacional veiem necessari donar un pas endavant d’acord amb la maduresa a la que hem arribat.
En el període 1995-2002 el món local ha desenvolupat les seves accions de cooperació internacional segons un model general basat, en particular, en els aspectes següents:
• Recerca de consens polític;
• Excessiva dependència de les subvencions als projectes presentats per les ONGD;
• Persistència d’altres mecanismes de cooperació com poden ser els agermanaments amb altres ciutats;
• Insistència en l’objectiu d’aconseguir el 0’7% dels recursos de les administracions dedicades a cooperació;
• Creació dels Consells de Cooperació com a nous espais de concertació amb la societat civil;
Com a principals dèficits d’aquesta cooperació realitzada, malgrat representar una experiència positiva en general, podem esmentar:
• Disposició de pocs mitjans humans, tècnics i financers;
• Dispersió de les accions, mitjançant petits projectes repartits entre una multiplicitat d’actors;
Globalment, des de les administracions locals, que són sobre les que el PSC ha pogut incidir més, no s’ha aconseguit que la política de cooperació sigui considerada quelcom més que una política sectorial confiada a uns especialistes. És aquí on fem un exercici sincer d’autocrítica.
II/ Necessitat d’un plantejament de futur més ambiciós
Avui dia no volem ni podem renunciar a cap de les actuacions que ens han portat a la situació actual, però sens dubte és arribada l’hora de donar un pas endavant, com dèiem.
Els valors que a partir d’ara haurien d’inspirar les nostres actuacions han de ser els mateixos que en el passat però segurament caldrà adaptar-nos a les noves exigències d’un món actual en constant canvi. Existeixen tres clars exemples del que estem comentant:
• No podem deixar que la cooperació sigui un espai exclusiu de les ONGD; defensem l’especificitat del “municipalisme”, el que és la cooperació dins del món i per al món local, per molts considerada la cooperació més efectiva.
• De la mateixa forma, no podem quedar-nos en la reivindicació del 0’7% sinó que evidentment seran necessaris molts més decimals per a afavorir la reducció de la proporció de la pobresa al món;
• Finalment, la immigració ens ha fet pensar en la fórmula del co-desenvolupament (invertir en les comunitats d’origen dels immigrants) com a instrument eficaç de cooperació i futur motor que fomenti la convivència i el millor coneixement entre poblacions autòctones i immigrades.
III/ Reflexionar sobre l’arrel de la injustícia al món
Si hem dit, per una banda, que la mateixa filosofia de les polítiques de cooperació hauria d’estar inclosa en totes les accions governamentals, i, si per una altra banda, afirmem que qualsevol cosa que passa el món ens afecta, estarem d’acord també en què potser hauríem de repensar el món en què vivim i en el qual no es donen les circumstàncies bàsiques per a afavorir les condicions de justícia i dignitat per als més necessitats.
Davant dels fets i les protestes dels moviments antiglobalització, i la situació en què la pobresa, malgrat la mateixa cooperació, no disminueix sinó que augmenta, hem de tenir clar que les nostres accions han d’estar dirigides cap a la promoció del canvi en l’actual societat. En la recent Conferència Internacional de Johannesburg molts han estat els que s’han expressat a favor de dues mesures tan precises com poden ser:
• La introducció cada vegada més del comerç just i d’unes relacions comercials en igualtat de condicions entre països rics i pobres (en primer terme, creiem, que s’hauria d’afavorir la liberalització de les barreres als productes agrícoles que vénen dels països del Sud);
• La condonació del deute extern que molts dels governs dels països subdesenvolupats han contret amb altres governs i organismes financers multinacionals, precisament perquè en molts dels casos s’ha pressionat a contreure aquest deute i perquè aquests governs dels països pobres no han gestionat de la millor forma les seves finances.
Potser també és arribada l’hora de recolzar algunes propostes que podrien deixar de ser en breu alguna cosa més que crides en el buit.
IV/ Línies estratègiques de la nova política de cooperació
El canvi que volem no podrà ser possible si no conjuguem les estratègies, amb els bons instruments i els bons socis per a la cooperació. És per això que la nostra reflexió al voltant del model de cooperació que volem per al PSC haurà de ser paral.lela a la reflexió al voltant dels instruments i les xarxes de participació de què podem fer ús.
1) Noves relacions amb els països del Sud.
En primer lloc, hem de treure la conclusió que encara som a temps a aprendre a tractar més d’igual a igual al soci del Sud. Si parlem de què el municipalisme és un bona manera per fer arribar l’ajuda als països necessitats, també haurem de fer esforços directes per promoure el món local en aquests països.
2) Revisió dels instruments de cooperació.
Els instruments que s’han utilitzat fins ara no s’han d’abandonar, però no hi ha cap dubte en què hem de procurar seguir fent l’esforç de complementar-los amb d’altres formes de partenariat i associació amb les mateixes organitzacions del Sud. En l’actualitat hom és conscient de què s’ha de transformar la cooperació purament assistencial per una cooperació més tècnica i de formació en els països del Sud.
3) Invertir més en l’Educació en Valors i Sensibilització.
La cooperació és un camí d’anada i tornada. És per això que és fonamental fomentar pedagògica i informativament a la nostra població del perquè de les nostres actuacions. Igualment d’important és articular els mecanismes de pressió política i de reivindicació davant de situacions clares d’injustícia, guerres, racisme, discriminació, etc.
4) Fer més estret el vincle amb altres agents de la cooperació i especialitzar-se.
Per no acabar provocant que cada agent treballi pel seu compte caldrà fer un esforç més gran de coordinació dels agents dedicats a la cooperació. Cadascun d’aquests s’hauria d’especialitzar en allò que coneix millor: per exemple, els Ajuntaments, en aquest sentit, haurien de tenir un àmbit d’actuació cada vegada més precís. Les administracions públiques han de prendre la iniciativa i a la vegada obrir el joc a la participació de la societat civil
Conclusió
Coherència, Subsidiaritat i Coordinació, entre les accions que vulguem engegar, són tres del requeriments bàsics per a seguir treballant per una ajuda de qualitat, més eficaç i més eficient.
La Coherència demana que es tinguin en compte patrons semblants en situacions semblants. Per a aquesta coherència és molt important transformar en eixos transversals de qualsevol política de cooperació les qüestions de gènere, medi ambient, cultura de pau, drets humans i governabilitat. De la mateixa manera, mai haurem de perdre de vista el nostre objectiu final que sempre ha estat reduir la pobresa al món.
La Subsidiaritat va molt relacionada amb l’especialització de cada agent i/o administració. Els uns ens hem de recolzar en els altres per a aconseguir un objectiu que definim com a comú. La cooperació oficial i la descentralitzada són vàlides les dues, així com ho són també la bilateral i la multilateral; només han de saber conviure les unes amb les altres, i multiplicar els seus beneficis.
La Coordinació es produeix en el moment que s’accepta el procés de la subsidiaritat i, ja siga en la fase de formulació de la política de cooperació com en la fase de la seva implementació, haurà de consistir en repartir les tasques i les responsabilitats entre els actors que hi són implicats.
Volem una cooperació que no sigui neutral ni residual en el conjunt de les polítiques a realitzar en els Ajuntaments catalans i en un futur govern socialista de la Generalitat de Catalunya.
Cal trencar les estructures i els marcs estrets de les institucions per obrir la cooperació a alguna cosa més global en la que puguem participar tots, a la vegada que unim esforços per a aconseguir un model de societat més justa.
(Barcelona, 09/09/02)
DIARI ÍNTIM PERÒ PÚBLIC. En aquest blog vull parlar sobre les coses que observo i em preocupen, perquè les estimo: el temps que són els dies que passen i cal aprofitar; les persones que es creuen amb mi; i, finalment, els països, pobles, indrets, racons... que descobreixo poc a poc. Nascut el 1976, soc Professor de Ciencia Política a la Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona. Tambe soc Regidor i Portaveu del Nou Moviment Ciutada (NMC) a l'Ajuntament de Cambrils.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario